Wat is Pilates?

Pilates is een trainingsmethode, ontwikkeld door Joseph Pilates (1880- 1967). Het is een training voor het hele lichaam. Je bouwt langzaam maar zeker aan meer kracht, lenigheid en balans tussen lichaam en geest. De bewegingen moeten geconcentreerd plaatsvinden, dat wil zeggen met volledige aandacht bij elke spier die je aanspant. Ook worden de bewegingen beheerst uitgevoerd, dus niet slordig. De ademhalingsinstructie is een belangrijk onderdeel van de Pilatesoefeningen. De billen, buik , benen en armen worden strakker en de rug wordt sterker. De houding wordt beter, waardoor de kans op gewrichtsklachten afneemt. Een mooie houding straalt kracht en zelfverzekerdheid uit.

 

Wie kan er meedoen met Pilates?

Pilates is geschikt voor iedereen, man en vrouw, van jong tot oud. Het is een trainingsmethode die aangepast wordt aan ieders niveau. Het is een methode die zowel preventief kan werken, als ook een middel dat gebruikt kan worden na bij voorbeeld een behandeling bij een fysiotherapeut, oefentherapeut Cesar/ Mensendieck en chiropractor. De groepsles De groepsgrootte is maximaal 14 personen. Een les duurt een uur. De les bestaat uit een korte warming- up, gevolgd door grondoefeningen op een mat , een cooling down en tot slot een algehele ontspanning. Er wordt in de les regelmatig gebruik gemaakt van klein oefenmateriaal: dynaband, redondobal en Pilatescirkel.

 

voor info leslocaties en lestijden zie Download Pilates.